BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 24

secebis harapan yang memuncak tinggi...

anda faham ape mknenyer??mknenyer kamera dslr la.....
hari ni 25 aribulan 12 tahun 2010....nampaknyer kegilaan aku terhadap 'bnda' tu tibe-tibe memuncak....smpai aku demam.....mmg slame ni aku mmg minat kt kamera tersebut....tp dlm 2-3 ari ni...byk sgt aku jumpe sesuatu yg berkait dgn kamera dslr ni.......jadi...'IMPIANKU BUKAN SEKADAR ANGAN-ANGAN'...
aku perlu merealisasikan impian aku utk menjadi pemilik kepada sebuah kamera dslr.....
jadi..apa yang perlu aku lakukan????semua benda yang diingini di dunia ini memerlukan sesuatu yang bergelar 'DUIT'....

aku terbuka laman web yang org ramai bersaing utk membida barang dlm hrga yg serendah mungkin namun hati kecilku berbisik adekah halal mendapatkan barangan dengan cara semudah ini????aku membatalkan hasrat utk menjejak langkah mereka-mereka yang asyik membida....

jadi pada petang tadi lebih kurang pkul 3.45 aku pun mula melangkah untuk mencari sesuatu yang boleh membawa aku kepada penemuaan duit iaitu 'KERJA'.....nampaknyer keinginan aku telah mengatasi kemalasan diri yang selama ini bermaharajalela didalam diri aku sendiri......demi impian yang menjulang tinggi ke langit, demi ketulusan hati yang menusuk jauh kedalam kalbu....aku berhasrat langkahku ini akan membawa aku kepada sesuatu kerja halal....
jadi aku tiba di kawasan bandar dan terus ke kedai pertama....da dialog ini berlangsung:

aku : errr...kak, ade keje kosong x kat sini???

kak : maaf ye dik, keje kosong xde...

aku : okeylah..terima kasih...

aku melangkah keluar dengan perasaan hampa namun terubat melihat senyuman manis seorng gadis di kedai kek...hehehe..rupenyer along yang sedang melayan pelanggan mahu membeli kek....

tibe-tibe msg smpai ke telefon bimbitku....(nada dering msg aku)
'sibling'ku upenyer yang antar msj...

naim : wey,nk angkt sungguh ke D3100?mccm bazir je. kn nyesal kekg. angkt r body D90
 aku : 3 ribu ow
naim : wey, 2 ribu lebey jer
.......msej-mesej saling berbalas.......
aku bermonolog sendirian : betul tu..mcm bzir jer.....hmmm...

hatiku makin tak keruan...apakah tindakan aku ini bijak??ape2 pon aku perlu mencari kerja dulu...
aku ketemu pula asyraf yang berkerja di sebuah kedai berhampiran...

aku   :  ade keje kosong x sini?
seraf :  keje part time ker??
aku   : yer2...
seraf : xdop r....tgk bulan 1 ekg gane
aku  : okey2...klu ade kbo r...mekasih

nmpaknyer disitu pun tidak terdapat kerja kosong....
jadi aku pun memulakan langkah ke tempat yang berjauhan sedikit dari kawasan bandar itu dan ke bandar berhampiran.....iaitu harapan terakhirku pada hari itu.....sebuah kedai yang dinamakan 'S**K*N'
ianya direkomenkan seorang sahabat yg pernah mnjadi teman istimewaku...aku berterima kasih kepadanya yang merekomenkan tempat ini kepadaku....
lalu kakiku melangkah dengan penuh harapan memasuki kedai itu.....
setelah mngisi nma, alamat dan ape2 yang patut aku di'interview'.....simple2 shaje....
namun gaji asas yang ditawarkan  hanya RM400...da ade elaun tmbhn.....bisalah aku sebagai seorang yg tiada kelulusan hanya itu yang layak untukku...
aku mnjawab segala persoalan yang dilemparkan kepadaku dgn tenang....
dan selepas itu...terus aku menunggang motosikalku pulang kerumah....nmpaknyer gaji tersebut hanya mampu menampung 1 per 4 daripada harga asal kamera DSLR tersebut.....aduh2....macam mane aku perlu buat kalau begini keadaanya.....namun aku pasrah..yang pasti aku perlu membuat sesuatu supaya impianku itu bukanlah sekadar angan-angan mat jenin......aku pulang dengan sedikit perasaan hampa....namun hasrat untuk memiliki kamera DSLR itu masih bersinar seperti berlian yang disinari cahaya bulan........
dalam benakku terlintas 'adakah impianku ini akan berkecai begitu saje???'

arghh....ianya seperti perhubungan cinta yang hampir dipenghujungnya.....namun hanya Dia yang maha mengetahui apa yang akan terjadi...dan Dia yang mengawal segala apa yang berlaku terrhadap hambanya....dan setiap yang terjadi terhadap hambanya terdapat hikmah yang besar disebalik semua yang berlaku.....sekian dahulu...

2 comments:

Iffah Suhaili said...

hehehehehe....... macam kisah mari mencari cinta jew..... huhuhu...........

Lady Dieana said...

aduyai..kawan aku tgh angau dgn camera..haha